tiistaina, toukokuuta 03, 2005

Kolme asiaa:

1: Pakko se on uskoa, vaikka outoa tää on. Ensin vain kuvittelin, sitten huomasin, että totta tosiaan, mulla rupee vihloon hampaita, tuleen metallin makua suuhun ja oksettamaan jos neulon metallisilla pyöröpuikoilla. En vielä tiedä tuleeko sama efekti sukkapuikoistakin, mutta ainakin metallisista pyöröpuikoista. Liittyisköhän jotenkin magneettikenttiin tai suussa olevaan metalliin?(amalgaami + metallinen tuki yläetuhampaiden takana) Kamalaa, mä joudun varmaan ostamaan bambupuikkoja, voi hirveää.;D

2: Tein tänään 80 kpl ilmoituksia KIP-päivästä, eli maailmanlaajuisesta julkineulomispäivästä.(KIP= knit in public) Eli tarkoituksena on tuoda neulonnan iloa ihmisille neulomalla julkisesti. Mä koitan saada mahdollisimman paljon jengiä neuloon tuona kyseisenä päivänä täällä Järvenpäässä kävelykadulla klo 12-15. Vein nuo ilmoitukset jaettavaksi paikalliseen lankakauppaan. Ajattelin myös ilmoitella paikallisissa lehdissä. Taas yksi projekti, josta olen lapsellisen innostunut.=)

3: Mietin jo uutta projektia Neulova Ystävä projektin jälkeen. Siihen eivät ikävä kyllä voisi ilmoittautua kaikki, sillä projekti olisi niille, jotka haluavat laihtua. Ideana olisi, että jokaista menetettyä kiloa kohden saa ostaa 100g lankaa, ei yhtään sen enenpää. Jos ei laihdu tai lihoaa, ei saa ostaa yhtään lankaa! Kiinnostaisko jotakuta? Alkupainoa ei tarvitsisi ilmoittaa, mutta kerran viikossa kyselisin täällä blogissani tuloksia kiloissa.=) Tulis meinaan aika hyvin himoneulojalle ja lankojen hamstraajalle motivaatiota.;) Projekti kestäisi niinkin kauan kuin puoli vuotta, tosin ne, jotka pääsevät henkilökohtaiseen tavoitteeseensa aikaisemmin, voisivat lopettaa kun siltä tuntuu. Alkupainon sijasta voisi siis kertoa kuinka paljon olisi tavoitteena tiputtaa painoa.

24 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

1) Veikkaan nikkeliallergiaa. Vaihda muoviin tai bambuun!

2)KIP on kamalan hauska juttu! Mä olen koko ikäni neulonut julkisesti; päivittäin junassa koulutyttönä, nykyään aina matkustaessani riippumatta kulkuneuvosta, lääkärin odotushuoneessa jne.

3) Sulla noita ideoita riittää! Olen kade niistä. Valitettavasti tällä kertaa en voi osallistua

8:03 ip.  
Blogger vikke* said...

1. Voi ei. Outoa tuollainen, mä en voi mitään mutta ajattelin heti ekaks että olet raskaana kun oksettaa. Silloinhan sitä aistii eritavalla kun muulloin.
Mutta paras koklata joitain muita puikkoja.

2.Mä kans joka puolella kun odottelen jotain tai muuten vain on aikaa, niin neulon. Nuorempana olin kirpparilla myymässä ja eräs mummo tuli juttelee kun näki puikot heilumassa :) oli niin iloinen että nuoriso neuloo :D
Mutta kiva kun olet järkännyt julkineulomispäivää tänne Jäketsuun! Saadanpa muutakin kun Puistobluesit ;)

3.Harmi etten ole enää laiharilla. Mahtava idea olis ostaa lankaa sitä mukaan kun laihtuu ;)

Lisäkyssärit, miten saa laitettua kuvan tähän blogiin?
Ja miten muuttaa tietojaan? Mulla alkaa pian vanhenee omat kuvaukseni enkä löydä mistään miten muutetaan :o Mitään html:ää en osaa tms. A-U-T-A!! :D

8:11 ip.  
Blogger Nimuel said...

Irja, musta ois kans kiva jos ei ois tarvetta osallistua, mutta kun sitä tarvetta on tossa noi 20 ylikiloa hytkymässä ympär kroppaa.;)

Vikke: Kamalaa kun mä en osaa sua neuvoo! Pitäiskö sun joku päivä tulla meille kun mun mies on kotona? Hää ossais auttaa. Ollu mun henkilökohtaisena it-gurunani tässä pian 6 vuotta..

Vilmukka:
No nyt voisimme startata kun on kerran kaksi osallistujaa, sinä ja minä! Kokeillaanko aloittaa parin viikon päästä niin ehditään samaan muitakin kenties mukaan?

9:31 ip.  
Blogger Sanna Tallgren said...

Lankalaihis kuulostaa hyvältä. Sopii hyvin vartalolle sekä lompakolle. Ka, kuka näit läskilöit kehtaa ikäsä mukanaa köijätä, sano karjalan tyttö!!

10:16 ip.  
Blogger Lape said...

1. ekan tuli nikkeliallergia mieleen... aika metkalta kyllä kuulostaa... muttei varmasti kovin mukavaa...

2. neulon joskus junassa ja muissa kulkuneuvoissa, en yleensä muuten yleisellä paikalla, jostain syystä???...

3. Pitäisköhän tuohon osallistua.... tarvetta olis kyllä... sekä lankalaihdutukseen että muutaman-muutaman kymmenen kilon kadotukseen, tämä voisi olla hyvää itsekurin palautusta.... kun on toi hyvin heikosti laihdutettu laihis takana...(nm. 2pv laihista, 5 pv mitä sattuu?)...........vois alottaa semosel -10kg... eli olisin mukana.jos toteutuu...alottaen vaikka heti ;) Hullu hämäläinen kun olen.... ?1? Mitään Pikadieettejä en harrasta joten aika hitaasti etenee varmaan... mut vaan 100g per kilo :S

10:24 ip.  
Blogger Kristel said...

Laihtua kyllä pitäisi, tosin imetysaikana ei hirveästi kai saisi laihdutella... Olisinkohan mä tarpeeksi yllytyshullu tähän mukaan? No, harkitsen vielä. ;D

11:34 ip.  
Blogger Niina said...

Heijuu, mä voisin tulla mukaan kanssa...tosin mulla nyt on meneillä tämmöinen "syö enemmän, käy salilla"-systeemi kun ruokapäiväkirjan mukaan syön liian vähän, mutta laihtuminen voisi silti olla ihan pop! Liikaa sitä on täälläkin...ja ehdinhän käydä Tallinnassa varastoja täydentämässä sitä ennen (14.5). :-)

12:08 ap.  
Blogger Kati E said...

Jassåå, hankisääski ilmoittautuu sitten tämän laihdutusprojektin ulkopuolelle. :)

Vilmukka, mä mietin, että olisko täällä Espoon suunnalla tarpeeksi "hullua" porukkaa (krhm, Kristel ja Marjut!) jotta saataisiin kasaan tuollainen KIP-tilaisuus vaikkapa Tapiolaan.

8:40 ap.  
Blogger Kristel said...

*viaton ilme* Kati, miten niin hulluja? ;)

Mä en nyt tiedä oliko mies huolissaan mun vai mun lankavaraston painosta, mutta sen mielestä tää lankadieetti-idea kuulosti hyvältä. ;D Pitäisköhän mun nyt sitten tulla mukaan. Mutta mitäs sitten jos paino nousee, täytyykö sitten lahjoittaa lankaa pois? :)

8:50 ap.  
Blogger Riksu said...

Kyllä minäkin voisin lähteä mukaan vaikka en varsinaisesti mikään lankahamsteri olekaan, mutta voisihan se tuoda vähän lisäinnostusta. Laihdutuskuurit kun on tähän ästi siirtynyt aina huomiseen.

Mites jos perustais ihan oman blogin, kun on kuitenkin pitemmästä ajasta kyse, vähän kuin noilla lankahamstereillakin?

9:03 ap.  
Blogger Aamu said...

Hyvä laihis idea, *tahtoo mukaan*. Tosin pakko olis sitten laihtua tai langat loppuu kesken :D Mulla kun ei suurensuuria lankavarastoja ole. Läskiä sitten sitäkin enemmän.

9:43 ap.  
Anonymous Anonyymi said...

pirre, ajattelematta nenäänsä pitemmälle, on niinikään remmissä mukana. mutta koska maailmassa on paljon ihania lankoja ja suomen armeijan ohjesääntökin sanoo, ettei saavutetuista linjoista tule perääntyä, niin eikö palkkio (=hassaa rahasi lankoihin) voisi olla "hieman" korkeammalla....pari sataa grammaan ehkä...???

10:21 ap.  
Anonymous Anonyymi said...

Lankalaihis... Loistava idea! Mä vain pelkään, että en kestä sortumatta puolta vuotta, vaikkakin se olisi varsin hyvä aika laihduttaa. Pikadieeteistä ei koskaan seuraa mitään hyvää.

Tarkoittaako tuo myös kääntäen sitä, että jos lihookin projektin aikana, joutuu luovuttamaan jo olemassaolevia lankojaan pois hyväntekeväisyyteen tjsp.? :)

Ja Kati, mä en olekaan julkineulonut Tapiolassa, mutta kaikkea kannattaa kokeilla! Annetaanko samalla juttuvinkki Länsiväylään? Vai mennäänkö Espalle muiden sekaan?

12:07 ip.  
Blogger Susanna said...

Marjut, eihän sinussa ole senttiäkään mistä laihduttaa!!!!

Mä tulisin muuten mukaan mutta sit en sais ikin ostaa lankaa... Mulle sopis sellainen, että aina kun suoriutuu kaupasta ulos ilman suklaata, sais ostaa 100g lankaa. viikossa sais villapaitalangat :D

Järjestetään Tapiola knit-athon!

12:27 ip.  
Blogger Kati E said...

Ooo rakkaat espoolaiset kanssahulluni. :D Tapiolaa ajattelin lähinnä siksi, että sinne meidän kaikkien olis helpohkoa päästä.

Ja Marjut se on varsinainen linssilude, nyt jo haluaa naamansa Länsiväylään esille. ;)

Mutta sinänsä mulle sama Tapiola vaiko Espa. Paitsi tietty Tapiolassa on Neuletikki. Mutta Espalta on lyhyt matka Menitaan... Nyt tuli pulma. ;)

1:54 ip.  
Blogger Susanna said...

Kati, espalta pääsee tietty hujauksessa myös akateemiseen, hobboksiin ja Sypressiin :D Eikä vihreä vyyhtikään kaukana ole...

2:00 ip.  
Blogger nanna said...

Hullu nainen melkein Tapiolasta ilmoittautuu myös mukaan. Siis julkineulomaan Tapiolassa. Mennään siihen Sokoksen eteen, missä on yleensä teinit kaljapullojen kanssa;-D Oisko vaikka Escafe kiva? VAi sään salliessa ulkona?

Ilmoittaudun myös innokkaaksi lankalaihduttajaksi. Tosin enpä tiedä tuleeko siitä mitään. Niina, taidan olla sun kanssa vähän samoilla linjoilla tuon laihdutusprojektin suhteen. Mutta kannatuksen vuoksi. Tai saisko vaikka pienentyneestä vaatekoosta jotain bonuksia? Mä en tykkää vaaásta vaan siitä, meneekö mun "laihafarkut" päälle vai ei.

Ninni, saiskos eilisen vatsataudin aiheuttaman painonpudotuksen jo laskea projektiin;-D))???? öh, nyt menee jo vähän mauttomaksi

2:13 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Kyllähän tuosta metallipuikoista+hammastuista voi saada aikaan jonkinlaisen faradayn häkin tai jotain, jonka ympärille varaukset kerääntyy... Nikkeliallergia on toinen mahdollisuus, se esiintyy aika kummallisissa muodoissa (ainakin mitä olen anopin juttuja kuunnellut).

KIP ei oikein korvessa onnistu, en ole kovin "public" paikassa jos vaikka istun keskellä tuota meitin kotitietä, kun ei ole kettään kilometrin säteellä, teidän muiden onneksi en siis asu esim. keskellä Järvenpäätä...

Kristel, imetysaikana laihdutus on ihan sallittua, kunhan se pysyy kohtuullisissa mitoissa, sopiva vauhti on pari kiloa kuussa (vain 200g lankaa kuussa...) eli puoli kiloa viikossa. Sitäpaitsi suurimmat ympäristömyrkkymäärät lähtee liikkelle jo raskausaikana ja imetyksen ekojen viikkojen/kuukausien aikana, joten kohtuullisella laihdutusvauhdilla ei ole tuosta mittään huolta.

Mutta minen laihduta, päinvastoin, yritän epätoivoisesti pitää näistäkin kiloista kiinni.

2:58 ip.  
Blogger Pia Nore said...

1. Mulla kanssa tuli ekana mieleen että olet raskaana jos oksettaa ja metallimaku suussa on myös yksi raskausoireista, niin olen kuullut!

3. Ihana idea tuo laihdutusjuttu, mutta byää, mä en voi osallistua:-( Mulla on tällä hetkellä menossa sellainen 400 g/viikko painoa lisää;-) ) Jee, keksisiköhän siihen jonkin kivan teemaidean langanostolle... Vois ostaa lankaa saman verran/viikko?;-)

7:15 ip.  
Blogger Nimuel said...

oo, mun blogissahan käy ihana kuhina!=)

En mä varmaan voi olla raskaana ellei mun tuurilla klipsit oo irronnu. Mä oon niin hullu, et mut piti pakkosteriloida. No ei vaiskaan, mut se siitä. Lapsia ei enää tule. Olkoon lankakerät mun lapsia kun omat lähtee pesästä pois.=)

Laihiksesta. Ehkäpä kuitenkin tuo 200g lankaa kilosta olisi motivoivampi? Pitää vaan päättää koska aloitetaan.=) Mun tavoite on 10 kg.

7:56 ip.  
Blogger Riksu said...

Oliskos kesäkuun alku hyvä ja joulukuun alkuun lopetettais?

Kerkeis motivoitua tuohon kesäkuun alkuun ja joulunaikaan on pahaa pitää laihista. Joulun ajaks vois tietty ottaa vielä motivaattorin, että jos ei tule joulukuussa lisäkiloja vois ostaa vaikka 500 g lankoja tms.

9:49 ip.  
Blogger vikke* said...

Juu :D Mun mies tietää yleensä kaikki mutta mua ei osannu neuvoo kun ei ole blogeihin perehtynyt. Jospas joskus pääsisin käymään *hih*

10:26 ip.  
Blogger Kristel said...

Toi kesäkuun alusta joulukuun alkuun kuulostaa hyvältä, ja sit oma blogi kanssa. :) Mulla on niitä ylikiloja niin paljon ettei kehtaa sanoakaan, voitan Ninnin mainitseman 20 kilon kirkkaasti... Tavoitteita ei viitsi asetella, mutta jos nyt vaikka motivoituisi syömään vähemmän karkkia ja liikkumaan enemmän. :)

9:26 ap.  
Blogger Riksu said...

Kristel minunkin tavoite on reippaasti enemmän kuin tuo 20 kg, mutta jos näin ens alkuun ottais vaikka tavoitteeks 10 - 15 kg pudotuksen (ois sellainen inhimillinen)

11:10 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home